home  > 
muziektheorie > solfege en gehoortraining > huiswerkopgaves eerste jaar 2012-2013 / homewerk for solfege and ear training first year, 2012-2013  > 8 oktober 2012
A. 
Mozart: Vioolsonate in Es gr.t. KV 481, tweede deel (in As groot)

Je ziet hieronder een onvolledige partituur van het begin van het stuk. Je kunt ook de pdf gebruiken (en printen).

  • Beluister het stuk bijvoorbeeld hier (het tweede deel begint bij 7'03"), en 
  • bepaal of we in deze 16 maten te maken hebben met een twee- of driedelige structuur
  • bepaal waar afsluitingen staan, en bepaal het type afsluitng (onvolkomen of volkomen heel slot, half slot, bedriegelijk slot?)
  • noteer het volgende:
    1. bas in maat 1-4
    2. vul de vioolpartij in maat 3/4 aan
    3. bovenstem (rechter hand) van de pianopartij in 9-12
    4. bovenstem en bas van de pianopartij in 13-16
  • Maak een precieze harmonische analyse van het gehele thema (in functies en/of trappen).
Mozart: Violin Sonata in Eb major K 481, second movement (in Ab major) 

Below you see an incomplete score of the beginning of the piece. You can also use the pdf (and print it).

  • Listen to the piece here (the second movement starts at 7'03"), and 
  • decide whether these first 16 measures form a small binary or a small ternary
  • mark the spots where you hear closes/cadences, and label them (PAC / IAC / HC / DC ? )
  • write the following:
    1. bass in mrs. 1-4
    2. complete the violin part in mrs. 3/4
    3. top voice (right hand) of the piano in 9-12
    4. top voice and bass of the piano part in 13-16
  • Make a precise harmonic analysis of the complete theme (using functions and/or Roman scale degrees). 
Hier vind je de volledige partituur, met een harmonische analyse, en wat opmerkingen. Here you find the complete score, with a harmonic analysis, and some additional remarks.

 
B. 
Oefeningen om van blad te zingen, en ritmes om uit te voeren

Je ziet hieronder een melodie, met een bas (dezelfde melodie, in twee verschillende toonsoorten). Hier en daar zijn bovendien een paar trappen dan wel akkoorden (en liggingen) aangegeven. Je kunt met deze oefening het volgende doen: 

  • zing de melodie, en stel je, terwijl je de melodie uitvoert, je de onderliggende bas, en eventueel de akkoorden voor (inwendig horen) 
  • speel de bas, en eventueel de akkoorden op een toetsinstrument, en stel je tegelijkertijd de melodie voor, of zing die mee 
  • voer de melodie 'Karaoke' uit, met behulp van een van de spelers. Je ziet een langzame en een snelle versie in beide toonsoorten (g klein en d klein), maar je kunt met het schuifje het tempo ook zelf veranderen. De eerste maat van de melodie wordt meegespeeld, daarna hoor je alleen de akkoorden. Luister naar de bas terwijl je zingt of speelt! 
Na deze eerste oefening volgen nog een paar 'gewone' eenstemmige oefeningen, en een paar ritmes.

Voor al deze oefeningen is vermoedelijk het pdf-bestand handig (of zelfs nodig).

Sight-singing exercises and rhythms to perform

Below you see a melody, with a bass (in two different keys). At some spots a few scale degrees or chords (with inversions) are indicated. You can use this exercise to do the following: 

  • sing the melody, and imagine, while performing the melody, the bass underneath, and eventually the chords as well (hear them internally) 
  • play the bass, and eventually the chords, on a keyboard instrument, and imagine (hear) the melody, or sing it 
  • perform the melody "Karaoke ', using one of the players. You see a slow and a fast version in both keys (G minor and D minor), but you can use the slider to change the tempo yourself. The first measure of the melody is played, thereafter you only hear the chords. Think the harmony (degrees) while you sing or play! 
After this first exercise you find some 'normal' exercises, for a single voice, and some rhythms. 

For all of these exercises the pdf-file is probably useful (or even necessary).

in g klein, langzaam: in G minor, slow:

in g klein, snel: in G minor, fast:


 
in d klein, langzaam: in D minor, slow:

in d klein, snel: in D minor, fast: